papier nagenoeg alle tintverschillen van deze schaal tot uitdrukking
kunnen worden gebracht (fig. 2)Normaalpapier daarentegen zal slechts
10 a 20 opvolgende nuances kunnen afbeelden, waarbij het overige
deel van de afbeelding der zwartingsschaal wit blijft of zwart wordt
(fig. 3). Bij contrastpapier verloopt de overgang van wit tot zwart bij
het copiëeren van de zwartingsschaal nog sneller (fig. 4).
fig. 1. verloop van wit tot zwart op de zwar
tingsschaal (negatief).
fig. 2. verloop van zwart tot wit op de copie
bij zachtwerkend papier.
fig. 3. verloop van zwart-wit op de copie bij
normaalpapier
a bij korte belichting,
b bij gemiddelde belichting,
c bij lange belichting.
fig. 4. verloop van zwart-wit op de copie bij
contrastpapier
a bij korte belichting,
b bij gemiddelde belichting,
c bij lange belichting.
Indien derhalve een negatief alle nuances van de zwartingsschaal
bevat, dan zullen deze bij het maken van positieve copieën op
normaal- of contrastpapier niet alle kunnen worden afgebeeld.
Vergrooting van contrast bij het copiëeren gaat in het algemeen
gepaard met verlies aan details in de lichte en donkere partijen
van het fotobeeld.
Door de vlakheid van het terrein, de geringe verschillen in
sterkte van het teruggekaatste licht en het lichtverlies in de at
mosfeer bevat het negatief van een luchtfoto bijna nooit alle
trappen van de zwartingsschaal. Het fotografische beeld bestaat
in hoofdzaak uit enkele (6 a 8) opklimmende nuances grijs, terwijl
slechts enkele details donkerder of zwart worden afgebeeld
(fig. 5). Wordt dit negatief nu zoodanig gecopieerd, dat de alge-
meene voorkomende nuances a b overeenkomen met de afbeel-
fig. 5. a-b grafische voorstelling van de op het
negatief algemeen voorkomende nuancesb-c
idem van bij uitzondering voorkomende nuances.
f 9
1098