29 handelaren geld af te persen en op andere wijze af te zetten, wat intusschen bij nader onderzoek gebleken is sterk overdreven te zijn voorgesteld. Yan onwillige schuldenaren neemt men de goederen in be slag (tarik) volgens den adatregel: „adapoen tarik itoe tiga bahagi, pertama tarik oesoel (door tusschenkomst van den rechter) kadoewa tarik tjaboer (met ge weld) ka tiga tarik singkoetan (door list)." Men begint dus met te trachten langs wettigen weg zijn geld te krijgen. Gelukt dat niet en daarvoor zorgt de schuldenaar wel door bijtijds zijn biezen te pakken dan neemt men zijn toevlucht door geweld of list, wat meestal daarin bestaat, dat men in plaats van den onbereikbaren schuldenaar diens familieleden, soekoe negeri, of larasgenooten om betaling aanspreekt en op hun goederen beslag legt. Deze moeten dan zelf maar zien, hoe zij hun geld van den waren schuldenaar terug krijgen. Deze toepassing van de solidariteitsleer (tanggoeng menang- goen) is zeer zeker hoogst onaangenaam voor hem, die het treft, maar volkomen in overeenstemming met de gewoonte in wei nig beschaafde landen (Dr. G. A. Wilkens. Het landrecht bij de volken van den Indischen Archipeldie ook vroeger door onze Maleische onderdanen werd gevolgd en die slechts onder den druk van het Nederlandsch gezag is losgelaten. Op die gronden is het niet billijk den bewoner der V Kota ten deze sterk te veroordeelen. De algemeene opinie van Maleische kooplieden, die veel in de V Kota verkeerd hebben, is, dat de bevolking eerlijk is en zij niemand, die zich naar de landsgebruiken behoorlijk gedraagt, aan lijf en goed zal benadeelen. En dat dit juist is, kan wel daaruit blijken, dat in hun midden talrijke vreemde handelaren verblijf houden. 3. Bevolkingscijfer. Het is moeielijk hieromtrent vertrouwbare gegevens te krij gen, omdat de bevolking zoo verspreid woont en een deel der mannen voortdurend buitenslands verblijf houdt.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indische Militair Tijdschrift - Extra Bijlagen | 1902 | | pagina 181