29
handelaren geld af te persen en op andere wijze af te zetten,
wat intusschen bij nader onderzoek gebleken is sterk overdreven
te zijn voorgesteld.
Yan onwillige schuldenaren neemt men de goederen in be
slag (tarik) volgens den adatregel:
„adapoen tarik itoe tiga bahagi, pertama tarik oesoel (door
tusschenkomst van den rechter) kadoewa tarik tjaboer (met ge
weld) ka tiga tarik singkoetan (door list)."
Men begint dus met te trachten langs wettigen weg zijn
geld te krijgen.
Gelukt dat niet en daarvoor zorgt de schuldenaar wel door
bijtijds zijn biezen te pakken dan neemt men zijn toevlucht
door geweld of list, wat meestal daarin bestaat, dat men in
plaats van den onbereikbaren schuldenaar diens familieleden,
soekoe negeri, of larasgenooten om betaling aanspreekt en op
hun goederen beslag legt.
Deze moeten dan zelf maar zien, hoe zij hun geld van den
waren schuldenaar terug krijgen.
Deze toepassing van de solidariteitsleer (tanggoeng menang-
goen) is zeer zeker hoogst onaangenaam voor hem, die het treft,
maar volkomen in overeenstemming met de gewoonte in wei
nig beschaafde landen (Dr. G. A. Wilkens. Het landrecht bij
de volken van den Indischen Archipeldie ook vroeger door onze
Maleische onderdanen werd gevolgd en die slechts onder den
druk van het Nederlandsch gezag is losgelaten.
Op die gronden is het niet billijk den bewoner der V Kota
ten deze sterk te veroordeelen.
De algemeene opinie van Maleische kooplieden, die veel in de
V Kota verkeerd hebben, is, dat de bevolking eerlijk is en zij
niemand, die zich naar de landsgebruiken behoorlijk gedraagt,
aan lijf en goed zal benadeelen.
En dat dit juist is, kan wel daaruit blijken, dat in hun midden
talrijke vreemde handelaren verblijf houden.
3. Bevolkingscijfer.
Het is moeielijk hieromtrent vertrouwbare gegevens te krij
gen, omdat de bevolking zoo verspreid woont en een deel der
mannen voortdurend buitenslands verblijf houdt.