30 Daarbij komt, dat de eigenaardige huwelijksgebruiken oorzaak zijn, dat vooral het aantal mannen, dat in één huis woont, dik wijls naar verschillenden maatstaf wordt berekend en dus fou tief opgegeven. Hierbij wordt overgelegd eene raming van het aantal huizen ■en van de weerbare mannen in elk huis, (Bijlage D.) Zij is opgemaakt door Hadji Ghatibde man, die ook de meeste gegevens leverde voor de schetskaart (Bijlagen A en B) en die •ongetwijfeld over eene groote dosis plaatselijke kennis beschikt. Toch schijnt de raming te laag te zijn; bij navraag werden •dikwijls belangrijk hooger cijfers genoemd, terwijl bovendien geen rekening schijnt te zijn gehouden met de vele geisoleerd liggende huizen. Het juiste cijfer zou alleen verkregen kunnen worden door eene nauwkeurige registratie. Het zal waarschijnlijk liggen tusschen 2500 en 3500. 4. Godsdienst en Ondenoijs. De bevolking belijdt den Mahomedaanschen godsdienst en volgt ■de uiterlijke voorschriften trouw op, maar schijnt niet fanatiek te zijn. Zij stond b.v. op verschillende plaatsen de missigit voor troe- penlogies af, zonder bezwaren te maken. Er worden veel menschen, zoowel mannen als vrouwen, ge vonden, die de Hadjie-kleeding dragen, maar, naar men zegt, zijn velen hunner nooit te Mekka geweest, doch hebben zij slechts onderwijs genoten van een of anderen godsdienstleeraar in de L Kota of Boea. Vooral de scholen te Taram en Batoe Kampar trekken veel leerlingen uit de V Kota. Het aantal goeroe's is in het land zelf gering, terwijl, voor zoover kon worden nagegaan, er feitelijk geen enkele onder wijzer was, die eene bijzondere vermaardheid bezat. Wat kennis en ontwikkeling aangaat, staan de bewoners der V Kota ver beneden hunne rasgenooten in de Padangsche Bovenlanden, Lezen en schrijven is een kunst, die slechts weinigen verstaan. Zelfs hoofden kunnen dit dikwijls niet.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Indische Militair Tijdschrift - Extra Bijlagen | 1902 | | pagina 182