104 Wanneer eene zaak volgens de hierboven aangegeven regel afgedaan is moeten de hoofdentot wier ressort de beide partijen behooretizorgen voor eene spoedige nakoming der uitspraak. Van poging, om zich daaraan te onttrekken, kan geen sprake zijn, dewijl de solidaire verantwoordelijkheid, welke in de Pasoemah ten strengste ge handhaafd wordt, ook de familie der partijen in de zaak betrekt, en er zelfs de verste bloedverwanten niet van vrijlaat, maar ook lien met pand- borgschap, en, bij verzet, met moord en doodslag bedreigt. Aangezien nu de hoofden, zoo als reeds gezegd werd, in de Pasoemah over het algemeen weinig invloed hebben, en meermalen de meening of overtuiging bestaat, dat de adat of de eer medebrengt om de bloedprijs te weigeren, behooren weigeringen, om zich aan de rechterlijke uitspraken te onderwerpen, niet tot de zeldzaamheden, en is er als het ware eene hebbe lijkheid ontstaan, om oude veeten gaande te houden, waardoor de kwestiën, die gemakkelijk door een minnelijke schikking vereffend zouden kunnen worden, jaren duren, en men eerst, nadat van weerszijden moord op moord gepleegd is, en een aantal van vele, dikwijls onschuldige, slachtoffers ge vallen zijn, geneigd is het bloedgeld aan te nemen. Dikwijls worden ook geheele doesons of marga's in de zaak betrokken en dan ontstaan daardoor stroop- of rooftochten, die gewoonlijk met pan delingschap der zwakste" partij eindigen. Deze herhaaldelijk voorkomende kleine oorlogen gaven als van zelve aanleiding, dat de meeste doesons in de Pasoemah verstrekt werden. De huwelijken worden gesloten volgens de djoedjoer, eene wijze vai trouwendie ook in verscheidene andere streken van Sumatra gebruike lijk is, en waarbij de inan, bij het huwelijk, zijne bruid van hare ouders moet koopen. Hoewel deze beperkende bepaling natuurlijk zeer nadeelig werkt voor de vermeerdering der bevolking, en tevens van een lagen trap van ont wikkeling getuigt, daar het meisje, beschouwd wordende als de slavin haars vaders, bij haar huwelijk eigenlijk verkocht en dus in andere handen overgaat, en de slavin van haren man wordt heeft zij echter ook hare goede zijde, belet huwelijken op jeugdigen leeftijd, en is daardoor zeer bevorderlijk aan de goede ontwikkeling en den krachtigen lichaamsbouw. Eene goede bepaling bij de huwelijken is ook, dat de man met geene vrouw uit zijne eigene kampong mag trouwen, maar die steeds in eene andere kampong, tot zijne soetnbaij behoorende, moet zoeken. Hierdoor worden familiehuwelijken voorkomen, hetgeen niet weinig tot den meer forschen lichaamsbouw der Pasoemahers schijnt bij te dragen. De gastvrijheid is eene deugd, die den Pasoemahzeer er eigen is.

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Militair Tijdschrift | 1870 | | pagina 111