104
Wanneer eene zaak volgens de hierboven aangegeven regel afgedaan is
moeten de hoofdentot wier ressort de beide partijen behooretizorgen
voor eene spoedige nakoming der uitspraak.
Van poging, om zich daaraan te onttrekken, kan geen sprake zijn, dewijl
de solidaire verantwoordelijkheid, welke in de Pasoemah ten strengste ge
handhaafd wordt, ook de familie der partijen in de zaak betrekt, en er
zelfs de verste bloedverwanten niet van vrijlaat, maar ook lien met pand-
borgschap, en, bij verzet, met moord en doodslag bedreigt.
Aangezien nu de hoofden, zoo als reeds gezegd werd, in de Pasoemah
over het algemeen weinig invloed hebben, en meermalen de meening of
overtuiging bestaat, dat de adat of de eer medebrengt om de bloedprijs te
weigeren, behooren weigeringen, om zich aan de rechterlijke uitspraken te
onderwerpen, niet tot de zeldzaamheden, en is er als het ware eene hebbe
lijkheid ontstaan, om oude veeten gaande te houden, waardoor de kwestiën,
die gemakkelijk door een minnelijke schikking vereffend zouden kunnen
worden, jaren duren, en men eerst, nadat van weerszijden moord op moord
gepleegd is, en een aantal van vele, dikwijls onschuldige, slachtoffers ge
vallen zijn, geneigd is het bloedgeld aan te nemen.
Dikwijls worden ook geheele doesons of marga's in de zaak betrokken
en dan ontstaan daardoor stroop- of rooftochten, die gewoonlijk met pan
delingschap der zwakste" partij eindigen.
Deze herhaaldelijk voorkomende kleine oorlogen gaven als van zelve
aanleiding, dat de meeste doesons in de Pasoemah verstrekt werden.
De huwelijken worden gesloten volgens de djoedjoer, eene wijze vai
trouwendie ook in verscheidene andere streken van Sumatra gebruike
lijk is, en waarbij de inan, bij het huwelijk, zijne bruid van hare ouders
moet koopen.
Hoewel deze beperkende bepaling natuurlijk zeer nadeelig werkt voor
de vermeerdering der bevolking, en tevens van een lagen trap van ont
wikkeling getuigt, daar het meisje, beschouwd wordende als de slavin
haars vaders, bij haar huwelijk eigenlijk verkocht en dus in andere handen
overgaat, en de slavin van haren man wordt heeft zij echter ook hare
goede zijde, belet huwelijken op jeugdigen leeftijd, en is daardoor zeer
bevorderlijk aan de goede ontwikkeling en den krachtigen lichaamsbouw.
Eene goede bepaling bij de huwelijken is ook, dat de man met geene
vrouw uit zijne eigene kampong mag trouwen, maar die steeds in eene
andere kampong, tot zijne soetnbaij behoorende, moet zoeken.
Hierdoor worden familiehuwelijken voorkomen, hetgeen niet weinig tot
den meer forschen lichaamsbouw der Pasoemahers schijnt bij te dragen.
De gastvrijheid is eene deugd, die den Pasoemahzeer er eigen is.