501
epe minachting voor hunne dagelijksehe geen inspanning eischende
ensten, en er is geen reden, spoedig verandering te verwachten
de eentoonige rust.
//(Ja tue. Hier begint de verslapping der tucht. Ze bereikt haar
ippuut bij den soldaat, die niet alleen volgzaam is in onverschil-
gheid, maar zelf ook het nuttelooze van zijn bestaan begrijpt.
«Niets verderfelijker dan verveling.
Daarom, zegt de schrijver, //geef het leger een taak. Laat een
itaillon gedurende 9 maanden in bivouac werken aan iets wat nuttig
i, en 3 maanden in ,t garnizoen doorbrengen voor exercitiën, etc
//Gij zult zien"' zie hier de gevolgtrekking //hoe mobiel,
edisciplineerd en gezond zoo'n troep zal worden."
Het komt ons voor, dat die conclusie niet uit het door de
chrijver aangevoerde dat wij gedeeltelijk vvèl beamen getrok-
eii mag worden. Ware die conclusie juist, dan zou het middel
:evonden zijn om in het bezit te geraken van een goed leger; niet
loor een stelsel van algemeenèn dienstplicht en schoolplicht toe te
lassen, maar wel om de troepen, voor gedeelte van een jaar, in
;ampen tusschen welige landsdouwen te kerkeren, waar zij als
kloosterlingen kunnen levenbeschut voor den verpestenden omgang
net andere menschen en gevrijwaard voor onzedelijke proselieteu-
nakerijen
Zoo is het! Brunechasse, een kundig schrijver en medewerker
lau den Spectateur Militaire, zegt het in het December-nummer
van den vorigen jaargang van dat tijdschrift.
Onwillekeurig rijst de vraag op, hoe het in Pruisen met de per
manente kampen gesteld is. Daar evenwel vindt men zevolgens
Brunechasse, niet, en als we nu een land tot voorbeeld mogen
nemenwaar het militair stelsel goed isdan zullen we wel niet
aarzelen Pruisen te noemen F De bekende herfst- en voorjaars-
manoeuvres der Pruisen hebben met de kamp- of bivak-werkzaam-
lieden niets gemeens. Het denkbeeld om den troep huizen te laten
bouwen, verschansingen te doen opwerpen is niet kwaad, maar die
werkzaamheden moeten in den regel niet door den troep geschieden.
De troep moet in de eerste plaats exerceerenmaar vooral mauoeu-
vreeren; eerst wanneer er daarna tijd overschiet mag aan andere
werkzaamheden gedacht worden.
De straks bedoelde varia-schrijver beweert, dat men, zijn stelsel,
om den troep bezig te houdenvolgendena verloop van tijd zal
zien //hoe mobiel, gedisciplineerd en gezond die troep zal zijn" wij