(De 2541. Div., bij Mook over de Maas gekomen, was in opmars van 's-Hertogen- bosch door de Langstraat naar Moerdijk e.o.). Op 13 Mei te 18.45 (17.05 Ned. tijd) ging van de C. van het 18e Leger het vol gende radiobevel uit aan de C. van het XXXIX A.K. (Gen.lt. Schmidt). Uit het oorlogsdagboek van het XXXIX A.K., blijkt het volgende: De versterking van Rotterdam was naar het oordeel van de Duitsers zodanig, dat Rotterdam niet meer als open stad kon worden beschouwd. Om onnodig bloedvergieten bij de burgerbevolking te voorkomen, zond de Com manderend Generaal (Schmidt) 14 Mei te 10.40 (9.00 Ned. tijd) de Hauptmann v. d. Gen.St. Hoerst (Hoofd I.C. van de 9 Pz. Div.) met een persoonlijke brief naar de C. van Rotterdam en de Burgemeester, om de overgave van de stad op te eisen. Deze brief (in Ned. tekst niet ondertekend verzonden en opgenomen op blz. 173) luidde in de Duitse tekst als volgt: 197 c. XXXIX A.K. setzt sich in Besitz der Südteile der Festung Holland. Das Korps geht hier mit Schwerpunkt über die Linie Dordrecht-Rotterdam in allgemeiner Richtung auf Utrecht vor. Die urn den Haag noch eingeschlossenen Teile der 22 Div. sind zu entsetzen. XXXIX A.K. sichert den Raum von Breda bis Rosendal geg. Antwerpen, bis XXVI A.K. diese Aufgabe übernimmt. Hierzu werden unterstellt: verst. 7 Fl.Div. s.I.G.Kp. (mot) 701 22 I.Div. Stab A.R. 785 9 Pz.Div. 1.Art.Abt. (mot) II./677 254 I.Div. u.s.Art.Abt. (m.) 629 Leibstand. Adolf Hitler (Zuführung erfolgt durch Br.Kol. 2./412 die Armee über Udenhout Br.Kol. 2./409 mit Anfang Gertruidenberg). l.Kp.Pi.Btl. (mot.) 52. „Widerstand in Rotterdam ist mit allen Mitteln zu brechen, nötigenfalls ist Vernichtung der Stadt zu bedrohen und durch zu führen". An den Kommandantur der Stadt Rotterdam. An den Oberbürgermeister und die Staatlichen Behörden der Stadt Rotterdam. Der Widerstand, der in der offener Stadt Rotterdam gegen das Vordringen der deutschen Wehrmacht geleistet wird, zwingt mich dazu, Ihnen mit zu teilen, dass, falls der Widerstand nicht unverzüglich aufgegeben wird, ich zu den notwendigen Mitteln greifen werde. Dies kann die völlige Vernichtung der Stadt nach sich Ziehen.

NIMH | 1952 | | pagina 213