STALEST Het Zwaantje zoals het er een aantal jaren geleden uitzag Daarna bleef het vreemd genoeg tot 1 oktober 1954 stil in de Soester Courant. Maar toen was het ook raak. In een voorpagina-artikel onder de kop "Te veel gevergd" werd fikse kritiek geuit op wat de commentator zag als een extreem volgzame hou ding van Nederland, in vergelijking met de opstel ling van andere Europese landen.14 De krant: "Zijn wij niet te grif in het toegeven aan die Amerikaanse eisen? Zo is bekend geworden, dat op het vliegveld in onze gemeente een detachement van de Amerikaanse luchtmacht zal worden gestationeerd. Waarom? Zijn onze eigen jongens niet bij machte dat werk te doen? Hebben wij daarvoor een "Amerikaanse bezetting" nodig? De vraag mag ook worden gesteld, of hier niet een te groot bewijs van onze bondgenootschap wordt gevraagd in vre destijd. En of nu de tijd niet is gekomen om weer een zelfstandige politiek te voeren, die vriendschap zoekt, en houdt met de grote Westerse buurman, maar die daarentegen diezelfde vriend goed duide lijk maakt, dat men van ons niet het uiterste moet vergen. Al te goed is nog altijd buurmans gek."15 De buurman zelf, in de Soester Courant van 12 okto ber collectief omschreven als "Communisten", ging tot actie over. Op de Birkstraat, de Soesterbergsestraat en de Van Weerden Poelmanstraat werd met krijt "Ami Go Home" en "Geen H-Bom maar Vrede" gekalkt. "Dit zijn leuzen, waarmede men ook in Duitsland en Frankrijk tegen de Amerikanen werkt", aldus de krant. Op dat moment waren er al Amerikaanse kwartiermakers en verkeersleiders op de basis aanwezig: de hele zaak was in kannen en kruiken en geen enkel pro test, lokaal of nationaal, kon daar nog iets aan ver anderen. Op 15 oktober verschenen er positievere geluiden in de Soester Courant. Men begon hoopvol te speculeren over de betekenis van de komst van de Amerikanen voor het eigen dorp. Daarbij was het marxistisch- filosofische, cultuurpessimistische discours uit de jaren dertig rond de Verenigde Staten als een door de massamedia beheerst kapitalistisch bolwerk van culturele vervlakking en geestelijke armoede - in de cultuurhistorische literatuur getypeerd als (eli tair) "anti-Amerikanisme" - opvallend afwezig. Ook over het Amerikaanse systeem van rassenscheiding hoorde je in die tijd in Nederland weinig tot niets, dus waarom zouden ze zich daar dan in Soesterberg druk om maken. De strijd van ouderlin gen en pastoors tegen de "uitwassen" van de Amerikaanse cultuur, vooral film, dans en muziek, had niet het gewenste effect gesorteerd. Het argu- 22

Tijdschriftenviewer Nederlands Militair Erfgoed

Spinner | 2007 | | pagina 24