UUte4rtUM6L
De muziekkeuze was Amerikaans, en dat betekende
vooral veel country and western en een enkele
rhythm and bluesplaat. Jonge, enthousiaste discjoc
keys praatten de nummers aan elkaar. Tuney Tunes
schreef: "De militairen verdwijnen meestal weer na
het vervullen van hun dienstplicht, zodat er telkens
nieuwe krachten komen. De grote populariteit van
AFN is volgens ons te danken aan deze jongelui, die
niet vastgeroest zijn in sleur en conventies en die
daarom bij hun omroepwerk vlotter en ongedwon-
gener zijn dan de meeste oude beroepsomroe
pers."20
In de loop van de jaren vijftig won het commerciële
station Radio Luxemburg het bij de Nederlandse
jongeren van AFN. Net als AFN was het een midden
golfzender. dus te ontvangen op de vanaf 1957 ver
krijgbare, draagbare transistorradio's. Dat was echt
een hebbeding voor jongeren. Camp New
Amsterdam had geen eigen AFN-station, omdat het
daarvoor te klein was. Ook CNA-ers luisterden veel
naar Radio Luxemburg. Op Soesterberg heerste
namelijk het misverstand dat AFN daar helemaal
niet te ontvangen was. Pas in 1964 kreeg CNA een
eigen zendmast en daarmee een betere ontvangst
van AFN. Tegen die tijd was het Britse piratensta-
tion Radio Caroline samen met het Nederlandse
Tuney Tunes
piratenstation Radio Veronica de beste keus voor
afstemming op de nieuwe beatmuziek. Het verzuil
de publieke omroepbestel was volstrekt oninteres
sant voor de muziekliefhebbers op CNA. Dat stand
punt deelden ze met de jongeren uit de buurt.
wordt vervolgd
Noten
Verwijzingen naar "Oosten 2003" voeren terug op
door Oosten aangelegd bronnenmateriaal (inter
views via persoonlijk onderhoud, telefoon of e
mail), internetsites van oud-militairen van CNA,
internetsites over AFN, hitparades en artiesten.
Geen expliciete bronvermelding betekent: geba
seerd op Oostens tekst, in de vorm van hier niet-
geciteerde primaire bronnen, en secundaire of ter-
taire bronnen. Waar zinvol worden literatuur- en
mediabronnen opnieuw vermeld: waar vermeld
betreft het expliciete aanvullingen. Kopieën van
Oostens onderzoek Sound Barriers, Sound Carriers
bevinden zich in de Masterthesiscollectie van de
Letterenbibliotheek van de Universiteit Utrecht en
in het Mediacentrum van het Nationaal Pop
Instituut te Amsterdam.
1. Geschiedenis van het Amerikaanse volkslied o.a.:
www.gbjann.com/anthem/history.htm,
www.miketodd.net/encyc/anthem.htm en
http://jeff.pasleybrothers.com/writings/pas-
leyl800.htm.
2. Oosten, 2003, 23. Citaat zoals uit de mond van
Matthews opgetekend in Soester Courant. 19
november 1954.
3. Oosten, 2003, 23. Citaat uit verslag van Soester
Courant, 19 november 1954.
4. Oosten, 2003, 23. Citaat zoals uit de mond van
Staf opgetekend in Soester Courant, 19 november
1954.
5. De geschiedenis van het 32ste is beschreven in
een 22 pagina's tellend boekje in A5 formaat,
getiteld History of the 32D TFS, samengesteld ter
informatie van de militairen op Camp New
Amsterdam. In augustus 2005 kwam een fotoko
pie van het hier verloren gewaande boekje boven
water. De twee Nederlandse boeken over de
geschiedenis van het 32ste (Loeber/Sprenger en
RMAM) blijken beide terug te gaan op deze origi
nele uitgave van de geschiedkundige afdeling
van de Amerikaanse Airforce (Briley). Er was niet
vanaf het begin sprake van het 32ste.
27
M'il UM«n HI ▼'•«Oil (tfwmi M iMtM
fM Olrt, lil#,